Däckskola

Allt du behöver veta om lastbilsdäck

Guidens olika delar

  • Däckets uppbyggnad
  • Däcktryck
  • Däckets dimensioner
  • Belastningsindex och Hastighetsindex
  • Fälgar
  • Offset
  • Montage
  • Ventiler
  • Lagring
  • Märkning
  • Balansvikter

Däckets Uppbyggnad

Radialdäck vs Diagonaldäck

De vanligaste däcken idag är så kallade radialdäck, vars namn kommer från att stomtrådarna, armeringen i däcket, är riktad utifrån radien och följer däcket. Dessa armeringar ligger i ett eller två lager tillsammans med flera lager gummi. De hålls sedan samman med tvärgående bälten. Denna uppbyggnad har många fördelar då dess höga horisontalmotstånd ger en väsentligt högre åkkomfort, styrbarhet och säkerhet än diagonaldäck. Den jämnare belastningen av slitbanan ger också ett längre hållbarhet och mindre friktionsvärme.

Tidigare byggde man alla däck med armering som gick på diagonalen snett över däcket, så kallade diagonaldäck. Där går stomtrådarna istället i ett sick-sack-mönster. Idag används denna teknik endast i vissa modeller av skogs-, terräng- och entreprenaddäck.

Däckmönster och gummiblandningar

Gummit till mönsterbanan är tillverkad av en kombination av syntetiskt- och naturgummi. Proportionerna och kombinationen väljs utifrån önskade egenskaper för däcket. Gummiföreningen för klassiska sommardäck ger tex bra väghållning under varma sommarmånader, men när temperaturen sjunker så stelnar gummit vilket gör att de inte kan hantera snö och is på ett bra sätt. Vinterdäck har en större andel naturgummi vilket gör att däcket förblir mjukt även vid låga temperaturer. I året-runt-däck brukar man göra en kompromiss, men i riktigt varma respektive kalla förhållanden har de inte lika hög prestanda.

De nya gummiblandningarna och bälteskonstruktionerna gör att dagens däck har en helt annan prestanda än förr.

Däckmönstrets viktigaste funktioner är att ge bra grepp, riktningsstabilitet och pressa undan vatten från vägbanan. Gummit i kombination med däckmönstret är det mest väsentliga som skiljer olika däck åt, och de måste garantera säkert grepp i alla lägen där de kommer användas. Det finns inget perfekt däck för alla situationer, med för alla situationer finns det bra däck!

 

Däcktryck

Dagens däck är slanglösa. Det innersta lagret gummi skapar en lufttät kanal tillsammans med fälgens konstruktion som bibehåller hjulets lufttryck. Det är lufttrycket som bär fordonets vikt och det är ytterst viktigt att lufttrycket inte är lägre än vad tillverkaren angett. Se angivna lufttrycket som den lägsta nivån (jmf med motorns oljesticka). 

Nitrogenfyllning av däck

Däcken kan vara fyllda med vanlig luft, eller med nitrogen. Nitrogen är syrefri torr luft där man behåller de värmetåliga och tröga kvävet. Däcktrycket hålls jämnare med nitrogen jämfört med luftfyllda däck, vilket gör det till ett bra val vid allt från racing till långkörningar. De är bra när man behöver ställa extra höga krav, som vid transport av farligt gods, eller på speciella typer av arbetsområden som tex i gruvor. Vi på Frösshammar levererar våra hjul komletta, med nitrogenfylda däck.

Håll koll på trycket

Man ska omedelbart fylla på luft/nitrogen om däcktrycken sjunker till en lägre nivå än vad tillverkaren angett. Även när däcket är fyllt med nitrogen skall man med jämna mellanrum kontrollera däcktrycket. Att åka med för lågt däcktryck kan allvarligt skada däcket. Korrekt lufttryck förlänger livslängden på däcket och fordonet drar mindre bränsle, vilket är bra för både ekonomin och miljön. För lågt däcktryck försämrar däckets vägprestanda och kan vara direkt trafikfarligt. Du bör kontrollera däcktrycket var 14e dag men aldrig mer sällan en gång per månad.

Tipsa vänner och kollegor om detta!